پس از افزایش قیمت بلیت هواپیما در خردادماه، به نظر میرسید صنعت هوایی هم کمی آرام بگیرد، اما مخالفت شرکتهای هواپیمایی با این نرخ و درخواست برای افزایش بیشتر قیمت و گرانفروشی آنها، تاکنون ماجرا را کش داده است...
نرخ بلیت هواپیما اینقدر گران شده که از دسترس آنانی هم که توان خرید را داشتند، خارج شده است؛ با این وجود همچنان شرکتها هواپیمایی از نرخهای بلیت هواپیما گلایه دارند و با ترفندهای مختلف، به دنبال افزایش قیمتها هستند. این در حالی است که در اواخر اردیبهشتماه طی خبری اعلام شد که قیمت بلیت هواپیما ۲۹درصد افزایش یافته است. در همین رابطه، ۲۹اردیبهشتماه رئیس سازمان هواپیمایی کشوری از افزایش ۲۹درصدی قیمت بلیت هواپیما خبر داد و گفت: ستاد تنظیم بازار پس از پیشنهاد شورای عالی هواپیمایی با افزایش ۲۹درصدی قیمت بلیت هواپیما موافقت کرده است. حسین مُذنب، مدیرکل بازرسی وزارت راه و شهرسازی نیز اعلام کرد که افزایش ۲۹درصدی قیمت بلیت هواپیما بر اساس نرخ سال ۱۴۰۰خواهد بود. با وجود این ایرلاینها پس از آن اعلام کردند که با این افزایش قیمت موافق نیستند و درخواست افزایش بیشتری داشتند، اما سازمان هواپیمایی کشوری ایرلاینها را به رعایت سقف قیمتی تعیینشده ملزم کرد. در همین رابطه، رییس انجمن شرکتهای هواپیمایی در استدلالی عجیب برای افزایش قیمت بلیت هواپیما عنوان کرد: جذابیتی که صنعت هواپیمایی دارد، برای مردم این است که خیلی سریعتر میرسند. الن با فشار غیرقانونی به قیمت، خیلی از مردمی را که تا الان با ماشین، قطار و اتوبوس مسافرت میکردند، به سمت هواپیما میآوریم، یعنی تقاضای کاذب برای این صنعت ایجاد کردیم. قیمت بلیت هواپیما در چه صورتی افزایش مییابد؟ به نظر میرسد این میزان افزایش قیمت، شرکتهای هواپیمایی را راضی نکرده و بر همین اساس، اکنون صحبت از اضافه شدن ۹درصد دیگر به قیمتهای بلیت هواپیما است. اگرچه جعفر یازرلو، سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری اعلام کرد که این موضوع صحت ندارد و مهلت ۱۰روزهای که به ایرلاینها داده شده، برای اجرای همان افزایش ۲۹درصدی ستاد تنظیم بازار است. البته در این میان، محمد محمدیبخش، رییس سازمان هواپیمایی کشوری توضیح داد: طی جلسهای که شرکتهای هواپیمایی با وزیر راه و شهرسازی داشتند، مقرر شد قیمت بلیت هواپیما را تا ۱۰روز آینده بر اساس همان افزایش ۲۹درصدی نگه دارند. وی با بیان اینکه با اختیار سازمان هواپیمایی کشوری و شورای عالی هواپیمایی کشوری، پس از مهلت ۱۰روزه، ۹درصد به قیمت بلیت هواپیما اضافه میشود، عنوان کرد: افزایش ۲۹درصدی قیمت بلیت در اردیبهشت ماه بر این اساس بود که ۲۰درصد افزایش قیمت بلیت به همراه ۹درصد ارزش افزوده اعمال شود، اما حالا با مجوز سازمان هواپیمایی کشوری، ۹درصد قیمت ارزش افزوده به قیمت بلیت اضافه میشود تا بهای بلیت ۲۹درصد قبلی به همراه ۹درصد ارزش افزوده گران شود. بلیت هواپیما چرا غیب شد؟ در این فضا اما برخی از خبرها، از غیب شدن بلیت هواپیما حکایت دارد؛ به طوری که متقاضیان خرید بلیت هواپیما در مراجعه به درگاههای فروش بلیت، آژانسها و اپلیکیشنها با این جملات روبهرو میشدند: «بلیت نیست؛ ظرفیتها تکمیل است. در همین رابطه، سخنگوی سازمان هواپیماییکشور، دلیل کمبود بلیت را نامتوازن شدن عرضه و تقاضا و کمبود ناوگان اعلام کرد؛ اتفاقی که با ۴دهه تحریم کمرشکن صنعت هوایی کشور رابطهای مستقیم دارد. بنا بر اظهارات جعفر یازرلو، سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری، از مجموع ناوگان هواپیماهای مسافری کشور، فقط ۱۷۸فروند فعال و در حال خدمترسانی هستند و به همین واسطه، در دورههای پیک سفر ازجمله آغاز تابستان که تقاضا برای بلیت هواپیما افزایش مییابد، متاسفانه کمبود بلیت هواپیما مشهود میشود. البته دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی هم اعتقاد دارد: در ایام تابستان که تقاضای سفر افزایش مییابد و مسافرت نسبت به بهار رشد دارد، بهشدت با کمبود بلیت مواجه خواهیم شد؛ این شرایط ریشه در کاهش نقدینگی ایرلاینها برای تعمیرات به موقع هواپیما و عدم افزایش مناسب قیمت بلیت ناوگان دارد. مقصود اسعدیسامانی در پاسخ به گلایه مردم از عدم امکان دسترسی به بلیت هواپیما، افزود: مزیت حمل و نقل هوایی به دلیل ثبات نرخ بلیت افزایش یافته و تقاضای سفر هوایی بیشتر شده است، این در حالی است که به دلیل کمبود نقدینگی برای تعمیرات هواپیماها، تعداد هواپیماهای بیشتری از گردونه پروازها حذف شدهاند. وی ادامهداد: در شرایطی که نرخ سفر هوایی از سفر جادهای ارزانتر است، کسی که پیش از این با قطار و اتوبوس سفر میکرد به دلیل مناسب بودن قیمت و صرفه جویی در زمان به سمت هواپیما میرود. به گزارش خبرآنلاین،اسعدیسامانی بیان کرد: پیش بینی میکنیم در ایام تابستان که تقاضای سفر افزایش مییابد و مسافرت نسبت به بهار در سه ماه آینده رشد دارد، بهشدت با کمبود بلیت مواجه شویم.